16-11-2016

Færøerne og fiskeri på Fyn

Grundet en del rejseaktivitet er det et stykke tid siden, jeg har opdateret. Men her kommer en beskrivelse af, hvad jeg har lavet.

Jeg var først på Færøerne samme med Sofie, hvor jeg også fik testfisket lidt. Færøerne er et fantastisk smukt sted for en naturelsker som mig. Men også et barskt sted, hvor overlevelsen er svær for dyrelivet. Fiskeriet har helt klart potentiale, men jeg var der lidt off season ift. ørred og laks. Havet er dog fuldt af fisk, og du kan meget hurtigt fange nok fisk til en bouilllabaisse. Vi skulle også have været en tur på havet med Sofies onkel, men det satte det færøske vejr en stopper for. Vejret er meget omskifteligt, og du kan nærmest opleve alle 4 årstider på en dag. Til gengæld fik vi set grinde fangst, som efterhånden er et ret sjældent syn. Jeg skal dog helt klart tilbage til Færøerne i en mere fiskbar periode, hvor jeg kan prøve alle facetter af fiskeriet i disse fantastiske omgivelser-

Denne weekend var jeg igen på Fyn sammen med Jens Bang og Lars Hjelmsø. Vi boede på Denmark Fishing Outdoor Lodge som jo altid yder god service og et behageligt ophold. Vi havde forinden store forventninger til fiskeriet men den tiltagende kulde dæmpede dem lidt. Efter en hyggelig aften med fluebinding, Ferna og færøske øl stod vi klar ved fyret kl. 7.30 efter en kold nat. Jeg var derfor glad for min Leaf Hoddy og Celsius beanie fra Geoff Anderson Fiskeriet var ikke prangende men Jens havde et par hug, og jeg så lidt regnbuer. Vi kørte hjem til morgenmaden og ville så fiske et par spot på vestsiden af Fyn, som Omar havde givet os resten af dagen. Vi fandt dog ikke bedre fiskeri, og udover sete regnbuer var der ingen kontakt, så vi måtte køre slukøret tilbage til lodgen. Vandet var også blevet rigtig koldt, og vi målte et lavvandet spot til 3,9 grader og kom ikke over 6,1 på åben kyst.
Efter endnu en aften i godt selskab med røvere/ fisketips og Grønlandssnak sammen med Omar, stod vi igen klar ved fyret kl. 7.30. Vinden var tiltaget, og det lykkedes Jens at få en UM'er, og Lars havde en følger samt lidt sete regnbuer af mig, men vildt fiskeri var det ikke. Vi vidste godt det ikke ville blive Bonanza fiskeri, men vi håbede stadig på en god fisk op ad dagen. Efter morgenmaden prøvede vi endnu et spot på Helnæs med samme magre resultat kun lidt sete regnbuer. På vejen hjem tog vi et stop på en østfynsk plads, hvor Lars havde en målsfisk på, men derudover ingen kontakt. Så en svær weekend, hvor vi var udfordret af kulde og vindretning, som gjorde at vi ikke kunne fiske nogle pladser i Helnæsbugten grundet uklart vand. Vi prøvede dog alt fra mudder til åben kyst med gang i vandet, men vi fandt ikke nogen aktive fisk.

Jeg har heller ikke de store meldinger fra fjordene, men har ikke selv været ude i et stykke tid. Til gengæld har jeg gode meldinger fra Nordkysten, så det er der jeg vil lægge noget af min indsats i den kommende tid. Jeg tror, fiskene lige skal vende sig til det koldere vejr og deraf meget lavere vandtemperatur, inden fiskeriet bliver mere stabilt igen. Vi skal bare indstille os på lidt tidlig vinterfiskeri og finde de pink fluer fem til vores jagt på de blanke. Belønningen er forhåbentligvis nogle rigtig flotte blankfisk, som kulden trækker tættere på land og ind i fjordene.

Husk fredningen af farvede fisk trådte i kraft i dag den 16. nov og varer til den 15. jan. Så nu er det som sagt blankfisk, der gælder.

Tight lines

Seneste kommentarer

02.05 | 15:06

Hi Keld - I was referred to you by Niels Pedersen to see if you are available for a half day guided fly fishing day at Ishøj between August 3-8? I'll be visiting family there. Thanks! Britta

09.06 | 07:06

Hej Michael. Ja træning er helt klart vejen frem og evt. et kastekursus. Udover det jeg nævner under "Linerne" vil jeg anbefale ArcticSilvers MD Compact WF og skydehoveder #8 (8,5 m klump)

08.06 | 12:17

Hej Keld. allerførst tak for svar. der er vel ikke så meget at gøre end at træne. Men hvis nu jeg ville investere? Jeg har en 9 fods #8 Grey Fluestang, hvad skulle jeg så have på hjulet?
Mvh Michael

06.06 | 14:28

Hej Michael. Det er jeg da glad for at høre. Men vent med skydehoved setup til kastene kører med WF helline. Når kastene kører er skydehoved en klar fordel på kysten.